Monday, 8 December 2014

KURANG VITAMIN DALAM BADAN PUNCA DEMAM SELESEMA

***SHAKLEE PRODUCT(M) SDN BHD(381287-T)*




hik hok hik hok.. bunyi yang agak mengganggu dan punca tidak boleh tidur malam. Dengan hidung tersumbat confirm-confirm laa tak boleh tidur malam. Kalau wawa bila nak tau demam datang mesti start dengan hidung panas lepas itu, selesema dengan tekak perit sangat. 


wawa bila da rase hidung dah panas terus wawa minum air isotonik tak kisahlah air 100plus atau revive. ni pon sekarang da start da flu haishh.. biasa lah lepas balik dari camping confirm badan sengal-sengal. 

oKAy, sebenarnya punca badan kita demam sebab kurangnya vitamin dalam badan. Kita takde agen pertahanan badan yang kuat tambah pula dengan sistem imun kita yang lemah tak boleh melawan penyakit yang datang.

So, wawa nak share macam mana nak melegakan demam selesema atau mengurangkan demam nih.



CARA MELEGAKAN DEMAM SELESEMA


  • MULAKAN DARI KAKI

Teknik mulakan dari kaki ini adalah dengan jirus air  bermula dari kaki baru ke kepala...
Teknik ini bukan sahaja untuk bayi, kanak-kanak, malah orang dewasa pun boleh mengamalkannya setiap hari.

  • TEKNIK WET SOCKS

Mungkin kedengaran pelik, namun untuk pengetahuan kawan-kawan , teknik ini mampu merawat demam yang kawan-kawan hidapi mahupun si kecil..

Caranya, ambil sepasang stokin dari material kapas, basahkan dan pakaikan kepada mereka..Pastikan ia cukup panjang bagi menutup bahagian buku lali.  Ulangi sehingga suhu badan turun.

TIDAK PERLU ELAK AIR BATU 

Kebiasaannya ibu bapa akan melarang anak-anak mereka mengambil ais semasa diserang demam.  Namun hakikatnya, tiada sebarang kajian menunjukkan bahawa air batu dilarang semasa demam sebaliknya digalakkan terutama untuk mereka yang mengalami masalah tonsil.


  •  MENGELUH MELAMBATKAN PENYEMBUHAN

Berdasarkan satu kajian di Australia, dikatakan semasa dalam tekanan sel-sel darah putih akan mengeluarkan satu neurotransmiter iaitu neuropeptidey, satu bahan kimia yang merencat sistem pertahanan tubuh.  Oleh itu penyakit akan lambat sembuh jika anda mengeluh dan merasa tertekan.

Anda dinasihatkan untuk mengamalkan pemikiran psikologi berbalik (reverse psychology) bagi merawat demam.  Sebagai contoh katakan demam yang dialami hanya beberapa hari dan selebihnya anda sihat.

Anda juga dicadangkan bertenang, menarik nafas dan melepaskannya perlahan-lahan bagi membantu meningkatkan kapasiti oksigen yang masuk ke dalam paru-paru untuk dihantar ke kawasan tubuh dan sendi yang terasa sakit.  Pendek kata , anda perlu bersikap positif.

  • PROBIOTIK PULIHKAN DEMAM

Secara umumnya probiotik adalah bakteria baik yang melekat pada dinding usus manusia untuk menjadikan manusia kekal sihat dan kuat.  Ia menggalakkan kesihatan yang baik, menghasilkan keseimbangan dan membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik.  Menurut Profesor Patricia Conway dari Pusat Inovasi Biomarin Sains Bioteknologi dan Biomolekul , Universiti New South Wales, Sydney probiotik mampu memulihkan demam dan mempertingkatkan pertahanan badan.

  •  HINDARI KAFEIN KETIKA DEMAM

Hindari penggunaan kafein ketika demam kerana ia membuatkan tubuh menajadi kering.


  • JANGAN SELIMUT

Dikala demam ramai yang suka selimutkan tubuh dengan selimut dan pakai pakaian yang tebal.  Sebenarnya tanggapan ini ternyata silap besar kerana udara panas dari tubuh tidak boleh keluar dan mengakibatkan suhu naik dengan mudah dan mendorong kekejangan

  • AMBIL SUHU BADAN

Ukur suhu ketiak dengan termometer empat kali sehari setiap empat hingga lima jam

  • TIDUR DAN REHAT

Tidur dan rehat merupakan kunci utama agar demam yang dialami segera sembuh.  Ia memberikan kesempatan kepada tubuh untuk menghasilkan antibodi dan melawan virus dengan efektif.  Kurangkan aktiviti dan kalau boleh ambil cuti rehat.  Walaupun olahraga dikatakan baik untuk melawan demam, namun di saat anda mengalami demam panas, ia bukanlah pilihan yang baik.

  •  BANYAK MAKAN BUAH

Buah-buahan juga salah satu cara untuk melawan demam. Pilihlah buah yang mengandungi air seperti oren, epal, belimbing. Ia kaya dengan vitamin yang meningkatkan daya tahan tubuh sehingga membantu mempercepatkan proses penyembuhan.  Jika anda sukar menelan dan tekak terasa pahit, jadikan jus buah sebagai alternatif.

  •  MADU MEMBERI TENAGA SEGERA

Madu mengandungi kalori yang tinggi dengan penghasilan gula dalam bentuk monosakarida yang terus diserap ke dalam darah tanpa perlu pencernaan di dalam tubuh manusia.  Satu sudu besar madu menghasilkan 64 kcal tenaga, berbanding satu sudu besar gula pasir menghasilkan 46 kcal tenaga.  Madu memberikan kesan antimikrob iaitu menghalang kuman-kuman yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.  Madu asli juga memiliki daya antiseptik serta kandungan vitamin C yang tinggi.

  • MAKAN UBAT PENURUNAN PANAS

Pemberian ubat penurun panas tujuannya bukan menurunkan panas atau menyembuhkan penyakit melainkan memberi rasa selesa dan mengurangi rasa sakit.  Para peneliti di Hospital Great Ormond Street menyatakan ubat demam hanya melambatkan waktu pemulihan.

  • MAKAN MAKANAN BERNUTRISI

Makan makanan bernutrisi pada saat demam akan membantu meningkatkan daya tahan tubuh dan demam akan cepat turun.  Pilihlah makanan yang mudah dicerna seperti bubur.


VITA C DAPAT MENGURANGKAN PANAS BADAN


 Sustained Release Vita C Plus




Vitamin C shaklee yang terbaik dapat kurangkan sakit kepala migrain dan demam selsema dan sekaligus dapat disembuhkan.
● Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
● Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.

=================================================

FREE CONSULTATION
SID: NURUL AZWA BINTI MOHD INDRA(WAWA)
NO TELEFON:017-7919722/016-7885402
COD AREA: KLUANG,MERSING DAN KAWASAN SEKITARNYA

===================================================