Saturday, 13 December 2014

CARA MENGATASI MASALAH SAKIT GIGI

Sakit gigi? Takut kena cabut? kalau kena sakit gigi memang tak senang duduk. Hati pun kadang-kadang tak senang juga dibuatnya.
Punca sakit gigi juga penyebab buat orang yang terkena tu tak dapat nak fokus kerja asyik fokus kat gigi je. Cepat geram pun ada. Gigi berlubang lagilah.






Wawa sendiri tak pernah lagi mengalami sakit gigi. Tapi sedang kan bila gigi geraham nak tumbuh da macam apa sakitnya. Lagi kan sakit gigi atau gusi bengkak. 

CARA MENGATASI MASLAAH SAKIT GIGI

1) Campurkan sedikit cuka atau garam dalam segelas air suam. Kemudian gunakan air ini untuk berkumur.
Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Sekiranya gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubang gigi dan tutup dengan kapas.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.